Friday, July 26, 2013

Muhasabahkan :)

Assalamualaikum semuaa . Semoga sentiasa sihat sepanjang bulan Ramadan ini ye ^_^

Nak kongsi pendapat :) 



Lesson no 1  - put your target and verified either it right or not . 
Lesson no 2 - ask for your own sake and keep revising .
Lesson no 3 - make a move . Oo ye ahhh~

Yes . Bukan semua yang kita nak kita akan dapat dan tak semua yang kita kejar , dapat digenggam . Tapi tak salah kalau kita buat angan- angan mat jenin dan put some effort . Tiap angan- angan boleh di-verified-kan dengan kemampuan kita sendiri . Apabila kita dah buat yang terbaikkkkkkkk tapi masih tak dapat hasil . Sabar lah . Bak kata kawan HK , " Itu hanya rezeki tertangguh . Mungkin Allah da sediakan yg lebih baik daripada ini " . HK pun pernah lalui waktu waktu macam gini . Kecewa pada rezeki tertangguh . Alhamdulillah rezeki tu da kunjung tiba . 

Andai perlu kan bimbingan bertanya pada pihak yg sepatutnya . Mungkin Niat kita salah . Mungkin Niat  tu bukan untuk Allah tapi untuk manusia . Dan Allah nak tunjuk yang Niat kita tu salah . Mungkin melalui keluarga dan kawan2 menjadi saluran untuk kita perbetulkan diri . Take it positive . Tak salah ubah sikit pun . Hasilnya pun mungkin lebih baik kan ? 


Takut jugak riak , takbur , ujub tu timbul . Jadi kita kena sentiasa bersederhana . 


Bila bercakap pasal jodoh , Hk taktahu nak buat apa . Kawan HK pernah tegur " HK ni steady je . Tayah risau risau pasal jodoh . "  haha . Bukan tak risau . Cuma kadang kadang takut . Kadang kadang pernah gak terkandas kecewa . Haha . Kelakar kan ? No one never knows . But Allah knows everything . Cuma tempoh tu sekejap je . Mungkin Allah nak tunjukkan hikmah nya dan apa yg patut dibelajar . Pengajarannya , steady je laaa . Buat dang . Hehehe . 

Orang kata , jodoh dan maut tu sama tarafnya . Tak boleh dicari tapi boleh diusahakan . Usaha dalam memperbaiki diri untuk mendapat yang lebih baik . Bukan usaha mencari siapa yang baik . Haha . WaAllahualam .  Allah lebih tahu mana yang baik . 

K lah . Doakan Hk dapat yg terbaikkkkkkkk ye . InsyaAllah , Allah akan bagi yang terbaikkkkkkkk untuk korang  . Kan ? :) 


Waalaikumsalam =) selamat berpuasa ! 

p/s : maafkan Hk andai tersalah kata ye . Ini untuk peringatan Hk jugak ! K bye~


2 comments:

What do you think ?